اندیمشک
نوشته شده توسط : رضا والناز


انديمشك در 158كيلومتري شمال اهواز و در دامنه‌هاي جنوبي زاگرس و در كناره خرابه هاي شهر قديمي «لور» واقع شده است.آب آشاميدني شهر انديمشك در نمونه آب شناسي در ايران كم نظير و بي‌مانند شناخته شده و بهترين نوع آب‌طبيعي و زلال در‌اين سامان وجود‌دارد. آثار تاريخي انديمشك را ويرانه هاي شهر ساساني لور، پل صيحه، بقعه شاه‌زاده احمد درمازو، قلعه‌رزه و ويرانه‌هاي‌شهرايلامي‌زعفران‌دشت تشكيل مي‌دهد. مهم‌ترين صنايع دستي شهرستان انديمشك را قالي‌بافي،جاجيم‌بافي،گليم بافي و موج‌بافي تشكيل مي‌دهد. طرح قالي‌ها بيش تر طرح‌هاي اصفهان و كاشان با نقش هاي شاه عباس و محلي است. قالي بافي در بيش‌تر روستاهاي اين شهرستان رايج است
مکان هاي ديدني و تاريخي
آثار تاريخي انديمشك را ويرانه هاي شهر ساساني لور، پل صيحه، بقعه شاهزاده احمد در مازو، قلعه رزه و ويرانه هاي شهر ايلامي زعفران دشت تشكيل مي‌دهد.
کشاورزي و دام داري
شغل اصلي مردم انديمشك كشاورزي مي باشد. محصول عمده اين بخش غلات ديمي بوده و گندم، جو، انار، انجير، سيب، گردو و انگور هم از ديگر محصولات اين شهرستان است.
مشخصات جغرافيايي
شهرستان انديمشك از شهرستان هاي استان خوزستان است كه ازنظرجغرافيايي در 48 درجه و 21 دقيقه ي درازاي خاوري و 32 درجه و 27 دقيقه ي پهناي شمالي و در ارتفاع 150 متري از سطح دريا واقع شده واز شمال به استان لرستان، از جنوب به دزفول و شوش و از باختر به استان ايلام محدود مي شود. اين شهرستان در جلگه واقع شده و آب وهواي آن گرم و خشك است. آب آشاميدني شهر انديمشك در نمونه آب شناسي در ايران كم نظير و بي‌مانند شناخته شده و بهترين نوع آب طبيعي و زلال در اين سامان وجود دارد.شهرستان انديمشك از نظر موقعيت راه هاي شوسه، اصلي و مركزي داراي اهميت بوده و راه هاي آن عبارتنداز:
آزاد راه انديمشك – دزفول به درازاي 10 كيلومتر
جاده آسفالته اصلي انديمشك – سد دز به درازاي 25 كيلومتر
بزرگراه انديمشك – اهواز به درازاي 152 كيلومتر
جاده آسفالته انديمشك – دهلران به درازاي 170 كيلومتر
جاده آسفالته انديمشك – پل دختر به درازاي 105 كيلومتر
جاده آسفالته انديمشك – دره شهر در استان ايلام به درازاي 135 كيلومتر
راه آهن سراسري نيز از اين شهر عبور مي كند.
وجه تسميه و پيشينه تاريخي
انديمشك واژگون شده «هندي مشك» است كه در كنار خرابه هاي شهر قديم «لور» و «اري ترين» ساخته شده است. لور شهري آباد بوده كه مورخين نيز از آن نام برده اند، اما از قرون و سطي به بعد از آبادي آن کاسته شده و پس از آن رو به ويراني نهاده است. در روزگار فتح‌علي‌شاه قاجار شخصي به نام حاج صالح خان مكري(حكمران شوشتر و دزفول) در كنار ويرانه هاي باستاني شهر لور دژي ساخت و آنرا قلعه «صالح آباد» ناميد، تا اين كه در اواخر دوره قاجاريه روستاي صالح آباد در 2 كيلومتري اين دژ بوسيله ايل «سگوند» ساخته شد كه شامل سياه چادرها و كپرهاي اين ايل و برخي از مهاجران لر بختياري بود. اما ديري نگذشت كه راه آهن سراسري جنوب افتتاح شد و سياه چادرها و كپرها از ميان رفته و صالح آباد، انديمشك ناميده شد. از اين روزگاران انديمشك راه گسترش و پيشرفت را پيمود. شهر انديمشك شهري توريستي و از نظر موقعيت راه هاي شوسه، اصلي و مركزي مهم مي باشد، زيرا تنها شهري است كه استان خوزستان، لرستان و كرمانشاهان را به هم ارتباط مي دهد. در سمت شمال خاوري شهر، دشتي باير است كه از قديم مردم به آن لور گفته اند و همان سرزميني است كه به نام ايلام از آن ياد مي شود





:: برچسب‌ها: خوزستان , اندیمشک ,
:: بازدید از این مطلب : 461
|
امتیاز مطلب : 287
|
تعداد امتیازدهندگان : 96
|
مجموع امتیاز : 96
تاریخ انتشار : 30 شهريور 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
reza در تاریخ : 1389/6/30/2 - - گفته است :
saklam mateleb jalebi bod


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: